خنک کاری و تهویه اتاق سرور (دیتا سنتر) + بهترین سیستم تهویه دیتا سنتر🌀

تهویه اتاق سرور

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در این مقاله به بررسی بهترین سیستم تهویه اتاق سرور پرداخته و همچنین شرایط نصب سیستم تهویه را بررسی می‌نماییم.

اتاق سرور چیست و چرا به سیستم سرمایشی (خنک کننده) نیاز دارد؟

اتاق‌های سرور به اتاق‌ها و سالن‌هایی گفته می‌شود که مجموعه‌ای از رک‌های کامپیوتری در آن‌ها قرار داده می‌شود و می‌توان آن را از جهت عملکرد به نوعی با سر انسان که مغز در آن قرار دارد و کلیه‌ی اطلاعات عصبی را از تمام قسمت‌های بدن دریافت می‌کند و فرامین را از همین رشته عصب‌ها منتقل می‌نماید، دانست.

به طور کلی دیتاسنتر‌ها و یا مراکز اطلاعات و داده‌ها در همه‌ی دنیا و تمامی بخش‌ها از جمله پرواز‌های فرودگاهی، اطلاعات بانکی، اطلاعات کشتی‌رانی، اطلاعات کشوری مورد استفاده فراوان قرار دارد.

در جهان بیشتر از ۹۰ دیتا سنتر بزرگ که روزانه و شاید یاعتی میلیون‌ها ترابایت اطلاعات را از طریق کابل‌های فوری، دکل‌های مخابراتی، ماهواره‌ها و غیره دریافت پردازش بایگانی، کد گذاری می‌نمایند و همه‌ی اینها با کمک جریان الکتریسیته با همان برق و از طریق نیرگاه‌ها تامین می‌شود که مصرف برق در این مراکز به صورت در این مراکز با معنی جریان آن در مدارات الکتریکی مساوی است با ایجاد گرما و حرارت که اگر این گرما از داخل رک‌ها و قطعات و اتاق سرور دفع نشود گرما و حرارت به تدریج افزایش یافته و منجر به آتش سوزی و تخریب خواهد شد. به همین دلیل استفاده از سیستم‌های خنک کننده جزء لاینفک راه اندازی این مراکز می‌باشد.

 

معیار‌های طراحی سیستم‌های تهویه مطبوع مراکز پردازش داده

اما نحوه‌ی انتخاب و چگونگی محاسبه و تعیین سیستم خنک کننده در این گونه مراکز، معیار‌ها پروتکل‌های مخصوص به خود را می‌طلبد. به طور مثال مرکز اطلاعات و داده‌های بزرگ شرکت گوگل تا به امروز بیش از ۵ بار اقدام به تعویض و جایگزینی سیستم خنک کننده دیتا سنتر‌های خود نموده است و با بررسی‌های انجام گرفته، به نتایجی در جهت چگونگی انتخاب سیستم خنک کننده‌ی آن مرکز رسیده است.

به طور کلی انتخاب یک سیستم خنک کننده جهت یک مرکز نیازمند تحقیقات و بررسی و جمع آوری اطلاعات ویژه، همان مرکز را می‌طلبد و نمی‌توان آن را به همه‌ی مراکز بسط داد و برای همه‌ي مجموعه‌ها یک سیستم را پیشنهاد داد.

تهویه دیتا سنتر
تهویه خنک کاری دیتا سنتر

شرایط محیطی اتاق‌های کامپیوتر در مراکز انتقال داده

شرایط محیطی که آن مرکز قرار دارد، از جمله کشور، شهر، ارتفاع از سطح دریا، میزان تابش خورشید، زاویه تابش خورشید، میزان آلودگی هوا و خیلی دیگر از موارد را می‌توان جهت طراحی یک سیستم خنک کننده مرکز داده در نظر گرفت تا بتوان شرایط محیطی داخلی مناسب را جهت آن مرکز طراحی نمود.

 

مقدار هوای تازه‌ی مورد نیاز اتاق‌های کامپیوتر

همچنین تامین مقدار هوای تازه جهت اتاق‌های کامپیوتر و این که چه تعداد پرسونل و اوپراتور در آن مشغول به کار اند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

بهترین سیستم تهویه مراکز پردازش داده

در انتخاب بهترین سیستم تهویه مطبوع مراکز سیستم‌های پردازش داده، می‌توان به سیستم‌هایی اشاره نمود که از نظر توزیع هوا و در اصطلاح  سیرکولاسیون به صورت یکنواخت طراحی شده باشد.

  • حتما دارای سیستم رزرو جهت جایگزینی خودکار برای قطع نشدن عملکرد سرمایش باشد.
  • دارای سیستم های اخطار و سنسور‌های کافی باشد.
  • همچنین بتواند اطلاعات دما و سیرکولاتور سیستم خنک کننده را ثبت نماید، جهت بررسی بهترین حالت کنترلی دیتا سنتر‌ها.
  • در طراحی آن به راحتی، سیستم سرویس و تعویض احتمالی قطعات و تجهیزات پیش بینی شده باشد که اوپراتور بتواند از آن سیستم رفع عیب نموده و در مدار کاری قرار دهد.
  • از با کیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین قطعات استفاده شده باشد که ضریب اطمینان عملکرد را تا حد ممکن بالا ببرد.
  • دارای پشتیبانی‌های لازم از طرف سازنده، تامین قطعات و… باشد.

سیستم خنک کننده و تهویه اتاق سرور مورد استفاده در مراکز داده

انواع سیستم‌های سرمایش و تهویه دیتا سنتر

از انواع سیستم‌هایی که می‌توان از آن برای مرکز دیتا سنتر استفاده نمود:

  1. انواع چیلر‌های هوا خنک و آب خنک
  2. انواع ایرکاندیشنر‌های یکپارچه و اسپلیت
  3. انواع برج‌های خنک کننده
  4. فن‌های تهویه هوا
اجزای سیکل سرمایش دیتا سنتر آبی (سرمایش دیتا سنتر توسط چیلر)

در روش‌های مختلف تهویه اتاق‌‌ها و مراکز دیتا سنتر، همانطوری که قبلا توضیح داده ایم؛ در قالب مقایسه‌ی آن‌ها نمی‌توان یکی را بر دیگری ترجیح داد. چون در انتخاب نوع سیستم، شرایط محیطی و دیگر داده‌ها به صورت میدانی در انتخاب نوع سیستم بسیار مهم می‌باشد.

بنابر‌این انواع روش‌ها جهت تهویه دیتا سنتر‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، اما ممکن است جایی استفاده از سیستم DX ، بهتر از استفاده از سیستم چیلر باشد و بالعکس.

بنابر‌این؛ انتخاب سیستم باید توسط کارشناس خبره صورت گیرد. اما در اکثر موارد جهت خنک‌کاری رک‌ها از چیلر‌ها بدین صورت که آب توسط چیلر به دمای مورد نیاز رسیده و توسط پمپ به داخل کویل انتقال پیدا نموده و فنی در پشت کویل، هوا را از میان پره‌ها (فین‌ها) عبور داده و هوای داخل رک را خنک می‌کند که می‌تواند به صورت خارجی در دیتا سنتر، کویل‌ها قرارداده شده باشند.

برای آشنایی با سیستم چیلر و استعلام قیمت کلیک کنید!

اجزای سیکل سرمایش دیتا سنتر گازی (سرمایش دیتاسنتر توسط روفتاپ پکیج)

بدیهی است که چنانچه از سیستم روفتاپ پکیج هم استفاده گردد، در نوع طراحی کانال‌های عبوری رفت و برگشت هوا، یا با طور کلی ((سرکولاسیون هوا)) تغییر داده نمی‌شود.

همچنین استفاده از برج‌های خنک کننده که جهت خنک نمودن دیتا سنتر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز می‌تواند به همان شکل عمل نماید.

برای آشنایی با سیستم روفتاپ پکیج و استعلام قیمت کلیک کنید!

راه‌های مناسب برای عملکرد بهینه سرمایش  و تهویه دیتا سنتر‌

جهت بهبود و بهینه سازی عملکرد تهویه در دیتا سنتر‌ها، معمولا این مراکز را به صورت کامل عایق کاری و درز بندی و ایزوله، طراحی و اجرا می‌نمایند، بدیهی است هرچه مرکز از نظر ساختمانی، درب‌ها، پنجره‌ها و … عایق کاری لازم را داشته باشند، از نظر مصرف انرژی و پایداری آن به صرفه‌تر و کم هزینه‌تر خواهد بود.

 

روش‌های کاهش رطوبت و آلودگی در اتاق‌های دیتا سنتر

جهت کنترل رطوبت در اتاق‌های دیتا سنتر و فیلتراسیون هوا، از روش‌های مختلف ترکیبی در داخل سیستم خنک کننده می‌ةوان استفاده نمود، ولی امکان استفاده از سیستم‌های رطوبت‌گیر خودکار نیز وجود دارد، معمولا داخل دستگاه‌های خنک کننده، فیلتر‌های مختلفی، قابلیت نصب را دارد، از جمله فیلتر‌های مختلفی، قابلیت نصب را دارد، از جمله فیلتر‌های میکرونی و فیلتر‌های اکتیو و … که قابل شستشو یا تعویض می‌باشد.

 

استاندارد‌های محیطی و تجهیزاتی مراکز دیتا سنتر و تهویه اتاق سرور

برای تمامی مراکز دیتا سنتر، استاندارد‌هایی وحود دارد که می‌بایستی حتما اجرا گردند. بخشی از این استاندارد‌ها به نوع دستگاه‌ها و قطعات استفاده شده در آن‌ها بستگی دارد، که از طرف سازنده‌ی آن‌ها که کدام کشور و یا شرکت باشد، تامین می‌گردد.

بخشی از استاندارد‌ها نیز که مربوط به اجرای ساختمانی و یا محل قرارگیری مرکز داده و امنیت محیطی ( سر و صدا – رطوبت – خطر نابودی در جنگ‌ها و …) توسط سازمان‌های جهانی و یا کشوری تعیین می‌شوند و در بعضی موارد خاص، استاندارد‌های ویژه‌ای نیز پیش بینی شده است. به طور مثال استاندارد‌های نظامی استاندارد‌های خاصی می‌باشند که باید مد نظر طراحی آن مجموعه قرار گیرد.

 

4.9/5 - (15 امتیاز)
تهویه اتاق سرور, تهویه دیتا سنتر, تهویه مراکز پردزش داده, خنک کننده رک

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • اردشیرخانی
    مرداد 28, 1401 7:37 ب.ظ

    سلام وقتتون بخیر. ببخشید میخواستم راجع به لیست قیمت کولینگ دیتا سنتر اطلاعات داشته باشم، باید چجوری متوجه لیست قیمت و ظرفیت ها بشم؟ و اصلا آیا دستگاهی تخصصی برای این کار وجود داره؟ ممنونم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مقاله قدیمی‌تر
دستگاه ایرواشر چیست؟ + راهنمای انتخاب انواع هواساز ایرواشر ❄🔥
مقاله جدیدتر
خرید و لیست قیمت چیلر ۳۰ تا ۸۰۰ تن + جدول مقایسه