خرید و لیست قیمت چیلر ۳۰ تا ۸۰۰ تن + جدول مقایسه

لیست قیمت چیلر

زمان مطالعه: 27 دقیقه

چیلر چیست؟

کسانی که به فکر خرید چیلر هستند معمولاً از گرانی قیمت چیلر یا همان chiller price گله دارند. حقیقت این است که سازوکار این محصول و تجهیزاتی که برای این ساز و کار مورد استفاده قرار می‌گیرد سبب می‌شود تا در نهایت قیمت آن بالا باشد. چیلر‌ها نوعی ماشین یا دستگاه هستند.

روش کار چیلر‌ها نوعی از سیکل ترمودینامیکی است. در واقع چیلر‌ها به وسیله‌ی ماده مبرد گرما را دفع می‌کنند. پس متوجه شدیم که وظیفه اصلی چیلر‌ها خنک کردن آب است. چیلر‌ها را می‌توانند گرما را از محیط بگیرند و به محیط دیگر منتقل سازند. اگر از زاویه دیگر به این دستگاه نگاه کنیم، می‌توان گفت که چیلر مانند یک پمپ عمل می‌کند که وظیفه آن انتقال گرما از داخل به بیرون است.

قیمت چیلر گرمایشی و سرمایشی نیز بر اساس نوع کمپرسور، کندانسور و اواپراتور و… در نظر گرفته می‌شود.

جدول لیست قیمت چیلر
جدول لیست قیمت چیلر

 

جدول لیست قیمت مینی چیلر
جدول لیست قیمت مینی چیلر

تعریف چیلر

برای اینکه یک سیال مایع مثل آب یا حتی روغن خنک شود نیاز به یک دستگاه است. دستگاهی که بتواند گرمای سیال را دریافت نماید. این کار به واسطه سیکل تبرید تراکمی و یا جذبی صورت می‌گیرد. در واقع این روش سبب می‌شود تا سیال سرد شود.

چیلر‌ها مدل‌های متنوعی دارند و از نظر اجزا و طرز کار با هم فرق می‌کنند. البته در یک نگاه کلی وظیفه همه چیلر‌ها مشترک است. چیلر یک دستگاه سرمایشی محسوب می‌شود. چیلر در لیست سیستم‌های تهویه مطبوع قرار می‌گیرد. برخی از افراد این تصور را دارند که وظیفه چیلر تولید سرما است اما در واقعیت اینطور نیست. چیلر سبب می‌شود تا دمای مناسب جهت تهویه مطبوع فراهم شود و این کار را با حذف گرما انجام می‌دهد.

مایعی که توسط چیلر سرد می‌شود مجدد به چرخه باز می‌گردد و در نهایت شرایط استفاده از ان برای سیستم تهویه وجود دارد. به زبانی ساده‌تر، چیلر‌ها برای حذف گرما ساخته و عرضه شده‌اند.

کاربرد چیلر

قیمت چیلر به واسطه کاربرد گسترده‌ای که دارد معمولاً بالا است اما باز هم تنوع قیمت برای این محصول دیده می‌شود. چیلر‌ها نقش سیستم سرمایش برای ساختمان‌ها را ایفا می‌کنند.

این دستگاه به واسطه سیستم لوله کشی، سیال سرد شده را به مبدل‌های حرارتی منتقل می‌کند. مبدل‌های حرارتی می‌توانند شامل هواساز یا فن کویل باشند. پس از این بخش تبادل حرارت صورت می‌گیرد. یعنی گرمای داخل اتاق‌ها و سالن‌ها گرفته شده و فضای ساختمان خنک می‌شود. این کار به واسطه آب سرد صورت می‌گیرد.

آب سرد گرمای محیط را می‌گیرد و مجدد به دستگاه بازگردانده می‌شود. این رویه تکرار شده تا عملیات سرد شدن صورت بگیرد. زمانی که آب داخل چیلر سرد شد پمپاژ آن به فن کویل و هواساز صورت می‌گیرد. همینطور در داخل کوبل نیز به گردش در می‌آید. در اطراف کویل نیز فین‌هایی وجود دارد که سبب می‌شود تا دمای جریان هوا کاهش یابد.

از چیلر‌ها در صنعت پلاستیک مثلاً برای سرد کردن پلاستیک داغ شده استفاده می‌شود. این کار به واسطه تزریق و اکسترود و یا دمیدن صورت می‌گیرد. فرآیند شکل دهی در این راستا بسیار مهم است. همینطور از این دستگاه در صنعت چاپ نیز استفاده می‌شود. برای سرد کردن غلطک‌هایی که در کوره‌های پخت بسیار گرم شده‌اند می‌توان از چیلر استفاده کرد.

مهمترین کاربرد چیلر در صنعت پزشکی برای دستگاه MRI است. این دستگاه برای عملکرد درست نیاز به هوای خنک دارد. از این دستگاه در صنعت برش لیزری نیز استفاده می‌شود. در فرآیند لیزر معمولاً میزان حرارت تولید شده زیاد است و در نهایت نیاز به ایجاد یک فضای خنک‌سازی است. قیمت چیلر گاه بر اساس نوع کاربری آن تعیین می‌شود.

 

تفاوت چیلر و اسپلیت

خیلی افراد بر دوگانگی بین این که چیلر بهتر است یا کولر گازی گیر کرده اند. در این بخش به طور خیلی مختصری به تفاوت‌های چیلر و کولرگازی یا همان اسپلیت می‌پردازیم.

  1. چیلر و اسپیلت هر دو وظیفه یکسان دارند و آن ایجاد سرمایش است. اما فرض کنید در ساختمان‌هایی که دارای واحد‌هایی با متراژ بسیار بالا هستند و فضا‌های متعدد و گوناگونی وجود دارد نمی‌توان از یک یا چند اسپلیت استفاده کرد. در واقع اسپلیت‌ها جوابگوی نیاز ساکنین آپارتمان نیستند. در چنین شرایطی نیاز است که یونیت‌های خارجی علاوه بر یونیت‌های داخلی مورد استفاده قرار بگیرند. حال اگر فاصله بین یونیت داخلی و خارجی اسپیلت یاد باشد در نهایت شاهد افت شدید فشار در جریان مبرد خواهیم بود. این روند سبب می‌شود که راندمان دستگاه کاهش یابد. در این حالت استفاده از تعداد زیادی اسپلیت معمولاً مناسب نخواهد بود و دردسرساز می‌شود.
  2. چیلر‌ها این محدودیت را ندارند بنابراین می‌توان به هر تعدادی برای واحد‌های آپارتمانی از آن‌ها استفاده کرد. چیلر‌های مرکزی و یا مینی چیلر‌ها در هر فاصله و موقعیتی نسبت به فن کوئل‌ها نصب می‌شوند. از دیگر تفاوت‌هایی که بین چیلر و اسپیلت در نظر گرفته می‌شود مصرف برق است. فرض کنید از اسپیلت برای گرمایش محیط استفاده شود به این ترتیب کمپرسور‌ها مدام فعال هستند و این موضوع سبب می‌شود که مصرف برق بسیار زیاد باشد. حتی گاهی با چنین مصرف برقی باز هم گرمایش لازم ایجاد نمی‌شود نیاز به گرمایش از کف و همینطور رادیاتور است.
  3. مبرد اسپیلت‌ها R۴۱۰ و یا R۳۲ است که فشار کاری بالایی داشته و برای مناطق گرمسیر مناسب نیست. در چیلر‌ها از مبرد R۱۳۴a استفاده می‌شود که به نسبت کم فشار بوده و بدون توقف کار می‌کند. اما به هر حال مکانیزم کاری هر دو محصول یکسان است و این موضوع روی قیمت چیلر و کیفیت آن تأثیر می‌گذارد.

 

تقسیم‌بندی انواع چیلر

چیلرها از نظر نوع کمپرسور چیلرها از نظر نوع کمپرسور در مدل های اسکرال، پیستونی، سانتریفیوژ و اسکرو تقسیم می شوند.
چیلرها از نظر کندانسور چیلرها از نظر عملکرد کندانسور شامل دو مدل آب خنک و هوا خنک هستند.
چیلرها از نظر سیکل مبرد نوع سیکلی که برای مبرد این دستگاه استفاده می شود از دو نوع جذبی و تراکمی است.

قیمت چیلر به واسطه نوع کندانسور، کمپرسور و سیکل مبرد و همینطور اجزای داخلی دستگاه مشخص می‌شود. گاه دلیل افزایش قیمت چیلر استفاده از بهترین نوع کمپرسور و مبرد است که سبب می شود نتیجه کار بسیار عالی باشد.

بررسی ها اینطور مشخص کرده است که هر یک از چیلرها بر اساس شرایطی که دارند می توانند قیمت مخصوص به خود را داشته باشند و این موضوع دست خریدار را در خرید باز گذاشته است. البته نیاز است که مشاوره های لازم در خصوص نوع چیلر صورت بگیرد و سپس بهترین تصمیم گیری ارزیابی شود.

 

انواع مختلف چیلر از نظر شکل کمپرسور (اسکرال – پیستونی – سانتریفیوژ- اسکرو)

چیلر ساختمانی مهریزان
چیلر ساختمانی مهریزان

قیمت چیلر بر اساس شکل کمپرسور نیز مشخص می شود که به ۴ مدل تقسیم شده است. سعی می کنیم در مورد هر یک از مدل ها به صورت مفصل توضیح دهیم.

 

چیلر با کمپرسور اسکرال

چیلرهای اسکرال معمولاً در تناژهای کم و متوسط عرضه می شود. یعنی این چیلرها برای کاربری تناژ بالا مناسب نیستند. این مدل چیلرها شامل چند کمپرسور اسکرال هستند که البته به شکل ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرند. ترکیب این کمپرسورها سبب می شود تا ظرفیت مورد نیاز تامین شود.

این مدل چیلرها بر پایه سیکل تبرید تراکمی کار می کنند. چیلر اسکرال شامل مدل های آب خنک و هوا خنک است. در مدل آب خنک از کندانسور آب خنک و در مدل هوا خنک ممیز از کندانسور مخصوص استفاده می شود. کمپرسور اسکرال سبب می شود که دمای آب در بخش اواپراتور کاهش پیدا نماید. سپس از آب سرد برای سرمایش هوای ساختمان و همینطور خنک کاری دستگاه صنعتی استفاده می شود.

قیمت چیلر اسکرال به واسطه طراحی مدولار آن معمولاً مقرون به صرفه است. در واقع برای کنترل ظرفیت کاری این چیلرها طراحی مدولار برای آنها در نظر گرفته می شود. بگذارید یک مثال ساده بزنیم. فرض کنید که چیلر شما ۴۰ تن تبرید است. در چنین شرایطی می توان از دو کمپرسور ۲۰ تن تبرید استفاده کرد. حتی شرایط استفاده از ۴ کمپرسور ۱۰ تن تبرید نیز وجود دارد. شرایط به این صورت است که برای هر کمپرسور یک مدار تبرید جداگانه طراحی می شود.

این کار سبب می شود همه کمپرسورها مجبور به فعالیت نباشند و به میزان نیاز یک مدار اجرا شود و سایر کمپرسورها خاموش باشند. این روند سبب می شود که طول عمر تجهیزات افزایش یابند. در واقع طراحی چیلر اسکرال سبب می شود که مصرف برق به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

 

چیلر با کمپرسور پیستونی

قیمت چیلر پیستونی به نسبت اسکرال گران است چون برای تناژ بالا نیز مورد استفاده قرار می گیرد. چیلر پیستونی یا همان چیلر تراکمی شامل چیلری است که در آن از کمپرسورهای جابجایی مثبت استفاده شده است. یعنی سیلندرهای پیستونی سبب عملکرد چیلر می شوند. این مدل چیلرها برای شرایط دمایی خاصی استفاده می شوند. سایر تجهیزات این چیلرها با سایر چیلرها یکسان هستند. انتخاب این مدل چیلر بستگی به وضعیت آب و هوایی دارد.

در شکل زیر نمونه ای از چیلر تراکمی پیستونی مدنظر قرار گرفته است.

چیلرهای تراکمی پیستونی نیز شامل مدل های آب خنک و هوا خنک هستند. در این دستگاه از سرسیلندر، سیلندر، پیستون و شاتون به همراه میل لنگ استفاده می شود. این تجهیزات سبب می شود که میل لنگ شروع به چرخش کند و در نهایت پیستون در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشتی داشته باشد.

در واقع زمانی که پیستون ها پایین میروند گاز مبرد وارد محفظه بالای پیستو می شود. زمانی که پیستون ها بالا بروند نیز تراکم صورت می گیرد و فشار بیشتر می شود. کمپرسور های پیستونی در مدل های هرمتیک یا استراکچر طراحی می شوند. مدل های هرمتیک به صورتی طراحی شده اند که موتور الکتریکی به کمپرسور کاملاً وصل شده است. البته هر دو قسمت در داخل یک محفظه قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر این روند نسبت به هوای اتمسفر سبب آب بندی می‌شود. مدل دیگری وجود دارد که شامل محفظه های جداگانه‌ای برای کمپرسور و موتور هستند که در نهایت سبب می‌شود کمپرسور طول عمر بالاتری داشته باشد. این کمپرسورها قابلیت تعمیر دارند و بعد از چند سال کارکرد سرویس کاملی روی آن‌ها صورت می‌گیرد.

 

چیلر سانتریفیوژ

چیلرهای سانتریفیوژ دارای کمپرسورهای گریز از مرکز هستند. قیمت چیلر گریز از مرکز نسبتاً بالا است. در این کمپرسورها از یک ایمپلر یا پروانه استفاده شده است. زمانی که ایمپلرها شروع به چرخش می‌کنند نیروی گریز از مرکز اعمال می‌شود. این روند سبب می شود تا دما افزایش یابد. در واقع مبرد از قسمت مرکزی وارد و از قسمت محیطی خارج می‌شود. مبرد گازی در نهایت با فشار و دمای بالا وارد کندانسور می‌شود.

کندانسورها نوعی مبدل حرارتی هستند که واسطه هوا یا آب می توانند گرمای مبرد را بگیرند و در کویل های پر پیچ و خم تبدیل به مبرد مایع شوند. معمولاً این چیلرها با نسبت تراکم ثابت ۱۸ به ۱ ساخته می شوند. برای ظرفیت های ۹۰ تا ۲۰۰۰ تن نبرید نیز مناسب هستند. بررسی ها نشان می دهد که این چیلرها برای کاربری های بالاتر از ۳۰ تن گزینه خوبی هستند.

راندمان بالای چیلر سانتریفیوژ در حالت تمام بار به صورت فول در نظر گرفته می شود و ابعاد آن نیز کوچک است. البته این چیلرها در زمان خنک کاری کم، سر و صدای زیادی تولید می شود. گاه عملیات فشرده سازی مبرد گازی در چندین مرحله صورت می گیرد.

نیاز به ایجاد ارتباط بین کمپرسور و موتور الکتریکی است که این کار توسط چرخ دنده ها صورت می گیرد. قیمت چیلر سانتریفیوژ که دارای موتور دور متغیر است معمولاً بالاتر اعلام شده است. این محصول نیز در مدل های آب خنک و هواخنک موجود است اما مدل آب خنک آن کاربرد بیشتری دارد.

از چیلر سانتریفیوژ برای ساختمان های تجاری و پاساژها و همینطور هتل های بزرگ استفاده می شود. جدیدترین کاربرد این محصول در کشتی های بزرگ تجاری و فرودگاه ها و همینطور بیمارستان ها است. قیمت چیلر سانتریفیوژ در این مکان‌ها بسیار مناسب‌تر از چیلر‌های دیگر است.

چیلر اسکرو

نوع کمپرسوری که برای چیلر اسکرو استفاده شده است به صورت مارپیچ است. این چیلرها معمولاً شامل دو روتور دوار هستند. زمانی که یکی از این موتورها به گردش در می آیند عملیات فشرده سازی مبرد صورت می گیرد. پیچیدگی زیادی در بخش روغن کاری این مدل کمپرسور دیده می شود به طوری که اگر میزان مورد بررسی قرار نگیرد قطعات رو به خرابی رفته و راندمان دستگاه کاهش می یابد.

این مدل چیلرها در سبک های تک مارپیچ و دو مارپیچ طراحی شده اند. این مدل چیلر ها صدا و ارتعاش کمی دارند.
در واقع ساختار چیلر به صورتی است که برای آن از دو روتور کمپرسور استفاده شده است که از نظر صدا شرایط آرامی دارند.

از دیگر ویژگی های این چیلر این است که جریان گاز آنها آرام و پیوسته است. در واقع شدت جریان گاز مبرد خروجی به صورت یکنواخت بوده و دچار نوسان نمی شود. دقت کنید که در نهایت این موضوع سبب می شود که ضربه و صدا برای این محصول حذف شود.

قابلیت کنترل ظرفیت برای این کمپرسور ها به صورت پیوسته فراهم است که سبب افزایش قیمت چیلر اسکرو می شود. این محصول عمر طولانی دارد و دمای تخلیه آن پایین است. از سوی دیگر بازده حجمی بالایی برای آن در نظر گرفته شده است.

این محصول سایز کوچکتری به نسبت مدل های رفت و برگشتی دارد. البته از نظر تعمیرات نیز هزینه کمتری را متقبل می شود. در این چیلرها مبرد گازی شکل در مدار تبرید پس از فشرده سازی شدن به بخش های کندانسور و شیر انبساط ارسال می شوند تا عملیات خنک کاری صورت بگیرد.

 

انواع چیلر از نظر عملکرد کندانسور (آب خنک – هوا خنک)

مقایسه چیلر آب خنک و هوا خنک مهریزان
مقایسه چیلر آب خنک و هوا خنک مهریزان

قیمت چیلرها بر اساس نوع عملکرد کندانسور نیز دسته بندی می شوند. به طور کلی دو دسته کندانسور آب خنک و هواخنک در این راستا وجود دارد. کندانسورها دستگاه تقطیر کننده ای هستند که برای تغییر فاز سیالات از وضعیت بخار به مایع به واسطه خنک کردن آنها مورد استفاده قرار می گیرند.

وظیفه کندانسورها این است که حرارت را از سیال گازی گرفته و تبدیل به سیال دیگر با درجه حرارت خاص می کند. کندانسورها به طور کلی در مدل های متنوعی عرضه می شوند و هر یک شرایط کاری مخصوص به خود را دارند. پس از کمپرسور عامل مهم دیگر در تعیین قیمت چیلر، نوع و کیفیت کندانسور به کار رفته می‌باشد.

 

معرفی چیلر با کندانسور آب خنک

کندانسورهای آبی دستگاهی هستند که به واسطه آب خنک کننده، حرارت اضافی را از سیال بگیرند. این روند سبب می شود که این دستگاه از حالت گازی به حالت مایع تبدیل شود. در واقع همین عملکرد مشهور به تقطیر یا کندانس شدن است. کندانسورهای آبی به طور کلی شامل مدل های دو لوله ای، صفحه ای و پوسته و لوله هستند. کندانسورهای پوسته و لوله به واسطه قیمت ارزانتر و کارآمد بودن بسیار محبوب هستند. در واقع کاربرد این کندانسورها بیشتر است.

این کندانسورها شامل دو بخش هستند که از یک سمت سیال داغ و از سمت دیگر آب وارد کندانسور می شود. در نهایت نیز عمل مبادله حرارت صورت می گیرد. آب خنک کننده وارد تعدادی از لوله ها یا تیوب ها می شود و از سوی دیگر گاز نیز به بخش پوسته ورود می کند. این روند سبب می شود که تبادل گرما بین آنها صورت بگیرد. دمای آب نیز بیشتر می شود و این روند به کاهش دمای گاز کمک می کند.

این رویکرد سبب تغییر فاز می شود و در نهایت بخش پایینی پوسته ته نشین می شود و به همان شکل نیز تخلیه صورت می گیرد. البته این عملکرد به شکل برعکس نیز دنبال می شود به طوری که آب وارد پوسته می شود و سیال گازی داغ نیز می تواند از طریق کویل ها وارد شود. در واقع فرقی بین این موارد وجود ندارد.

عملکرد کندانسور آب خنک

آب در این وضعیت گرم شده و از کندانسور خارج می شود. در واقع آب دمای بالایی دارد. پس از آن نیاز است که برای خنک کاری آب در ظرفیت های پایین از دستگاه رادیاتور هوا خنک استفاده شود. اگر ظرفیت زیاد باشد نیاز به برج خنک کننده است. چیزی که در این چیلرها اهمیت دارد کافی بودن آب خنک کننده است. در صورتی که آب تمیز نباشد و یا خاصیت خورندگی داشته باشد قطعاً نیاز به فیلتر خواهد بود. از سوی دیگر زمانی که مواد شیمیایی به آب افزوده می شود سبب شده تا خورندگی از آب حذف شده و یا کاهش یابد.

 

چیلر کندانسور هوا خنک

قیمت چیلر کندانسور هوا خنک به نسبت آب خنک متفاوت است چون این دو محصول از نظر عملکرد با هم متفاوت هستند. کندانسور هوا خنک به صورت مستقیم با جریان هوای فن عمل می‌کند. در این چیلرها مصرف آب وجود ندارد. در واقع این کندانسورها مشهور به کندانسور فن دار هستند.

در این چیلرها پره های مختلفی وجود دارد که هوا با سرعت بالا در لای لوله هایی که شامل پره هستند عبور می کند. به این ترتیب گرمای موجود در لوله ها گرفته شده و به هوای اتمسفر انتقال می یابد.

با خنک کردن آن نیز تغییر فاز سیال از وضعیت گاز به مایع صورت می گیرد. کندانسورهای هوایی شامل لوله های پره دار هستند که به صورت منظم در کنار هم قرار دارند. همینطور یک یا چند فن محوری نیز وجود دارد که سبب می شود تا هوا در عرض لوله ها دمیده شود.

کندانسورهای فن دار هوایی خود به چند مدل تقسیم می شوند. به طور کلی سه سبک v شکل، افقی و عمودی برای این محصول در نظر گرفته می شود. این کندانسورها در حالت وی شکل طراحی شده اند. روند کاری این محصول به شکلی است که بخار داغ از بخش بالا وارد لوله مرکزی می شود و به واسطه ردیفی از لوله ها به شکل مورب حرکت می‌کند.

در داخل این دستگاه فنی وجود دارد که سبب می شود تا هوا از سمت پایین کشیده شود و به بخش بالایی ارسال شود. سیال گازی شکل با درجه حرارت بالا گرمای خود را از دست داده و در نهایت در داخل لوله تبدیل به مایع می شود. همینطور قسمت پایین کندانسور نیز به صورت هواخنک طراحی شده است.

 

انواع چیلر از نظر سیکل تبرید و مکانیزم کلی (جذبی – تراکمی)

اگر به لیست قیمت چیلرها نگاهی بیندازید متوجه می شوید که طبقه بندی چیلر ها بر اساس سیکل تبرید نیز به دو بخش جذبی و تراکمی تقسیم می شود. هر یک از موارد یاد شده عملکرد مخصوص به خود را دارند. قیمت چیلرهای دو اثره جذبی معمولاً بالا است چون به واسطه سیستم مخصوصی کار می کنند.

 

معرفی چیلر جذبی

نام دیگر چیلر جذبی، ابزوربشن است. این چیلرها از مهمترین سیستم های برودتی در صنعت تهویه مطبوع محسوب می شوند. این چیلرها بر اساس سیکل تبرید جذبی کار می کنند. در چیلرهای جذبی کمپرسور وجود ندارد.

در واقع از انرژی گرمایی یا حرارتی استفاده می شود تا میزان سرما یا برودت لازم ایجاد شود. این موضوع سبب می شود که کاربرد چیلر جذبی بیشتر باشد و سبب کاهش مصرف برق شود.

در واقع محرک اصلی در این چیلر ها همان انرژی گرمایی است. شاید این تصور که در دستگاه کمپرسور وجود نداشته باشد کمی عجیب به نظر برسد اما به طور کلی استفاده از قطعاتی مانند پمپ، جاذب و ژنراتور سبب می شود که فرآیند شیمیایی برای این چیلرها به درستی اجرا شود. در واقع سیکل تبرید جذبی صورت می گیرد.

زمانی که شرایط تأمین برق برای چیلر‌های تراکمی وجود نداشته باشد از چیلر‌های جذبی استفاده می‌شود. اگر مشکل کم آبی وجود نداشته باشد نیز چیلر‌های جذبی انتخاب بهتری هستند. گاز و گازوئیل از سوخت‌های فسیلی هستند که به راحتی در دسترس بوده و در نهایت سبب می‌شود که این دستگاه به درستی کار کنند. البته چیلر جذبی برای فضایی که رطوبت نسبی بالایی ندارد استفاده می‌شود.

در این چیلر‌ها برای افزایش راندمان از مبدل حرارتی استفاده می‌شود. این مبدل‌ها در کنار اواپراتور‌ها نصب شده و عملکرد قابل قبولی دارند. ژنراتور در این دستگاه نوعی محفظه مشترک بوده که در قسمت بالایی چیلر جذبی نصب می‌شود.

 

معرفی چیلر تراکمی

چیلر تراکمی دستگاهی است که به واسطه سرد کردن آب می‌تواند سرمایش لازم را ایجاد کند.

آب سرد تولید شده در چیلر‌های تراکمی برای تجهیزات تهویه مطبوع مثل فن کویل و هواساز استفاده می‌شود. آب سرد تولید شده در چیلر‌های تراکمی به واسطه سرمایش مخصوص در صنایع دارویی و شیمیایی و غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چیلر‌های تراکمی معمولاً تنوع زیادی دارند. یعنی از نظر نوع ساختار و شرایط کمپرسور و کاربری و رنج دمای عملکرد متنوع طراحی شده است.

این چیلر‌ها در تهویه مطبوع و همینطور برج‌ها استفاده می‌شوند. گاه این چیلر برای منازل مسکونی نیز استفاده می‌شود. البته این چیلر‌ها برای صنایع دارویی و چاپ و نساجی و همینطور تزریق پلاستیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

عملکرد چیلر تراکمی به چه صورت است؟

اساس کار چیلر‌های تراکمی این است که سرمایش لازم را تولید کند. این چیلر‌ها بر پایه سیکل‌های تراکمی و تبخیری ایجاد می‌شوند. در واقع این چیلر‌ها از مبرد استفاده می‌کنند تا گرمای آب را دریافت کنند و در نهایت سبب تولید برودت و سرما می‌شوند. چیلر‌های تراکمی بر اساس ظرفیت معمولاً شامل دو سایز هستند:

مینی چیلر‌ها برای فضا‌های محدود و چیلر‌های مرکزی برای ظرفیت‌های بالا طراحی شده‌اند. افزایش دما سبب می‌شود که مبرد چیلر‌ها گرمای سیال را دریافت کنند و تبخیر شوند به این ترتیب کمپرسور در این چیلر‌ها به عنوان یک قسمت اصلی محسوب می‌شود.

به واسطه تبادل حرارت، آب با مبرد سرد می‌شود و در نهایت پمپ آب را به سمت مصرف‌کننده نیز انتقال می‌دهد. مبرد گرم در کمپرسور متراکم می‌شود و سبب می‌شود که شرایط انتقال با سطح دما و فشار بالا صورت بگیرد. کندانسور نقش مبدل را ایفا می‌کند و سبب می‌شود که تبادل دما با هوا یا آب صورت بگیرد.

این روند سبب می‌شود تا گرمای مبرد گرفته شود و در نهایت مبرد به شکل مایع پرفشار در آید. برای انتقال مجدد مبرد به بخش داخل اواپراتور نیاز است که کاهش دما صورت بگیرد و همینطور فشار نیز کاهش یابد. چیلر‌های هوا خنک در لیست چیلر‌های تراکمی قرار می‌گیرند، به طوری که عامل سرد کردن آب و انتقال آن به مصرف‌کننده شده و در نهایت در تولید سرمایش بسیار مناسب هستند.

 

اجزای اصلی چیلر

اجزای اصلی دستگاه چیلر
اجزای اصلی دستگاه چیلر

قیمت چیلر‌های مختلف بر اساس نوع اجزای اصلی آن‌ها نیز در نظر گرفته می‌شود. بنابراین هرچه کیفیت اجزا بهتر باشد در نهایت شرایط کاری نیز بهتر است. پس باید بدانید که چیلر چگونه کار می‌کند؟

 

کمپرسور

یکی از مهمترین قسمت‌های چیلر، کمپرسور است. کمپرسور‌ها شامل دو عملکرد مهم هستند. عملکرد اول شامل کاهش فشار شده و بخار مبرد را از اواپراتور خارج می‌سازند. در صورتی که تراکم صورت بگیرد افزایش فشار ایجاد شده و دمای بخار مبرد نیز بیشتر می‌شود. نوع کمپسور به کار رفته در چیلر در تعیین قیمت چیلر بسیار موثر می‌باشند.

کمپرسور در کانون مرکزی شامل یک سیستم تراکمی مخصوص است و عملکرد آن نیز می‌بایست سبب مکش و کاهش فشار شود. در واقع کمپرسور‌ها عملکرد دو طرفه دارند و هر دو سمت شامل فشار ضعیف و قوی خواهند بود. کمپرسور‌ها در بسیاری از چیلر‌ها نقش قلب دستگاه را ایفا می‌کنند.

کمپرسور‌ها مثل پمپ‌ها نیاز به تحریک لازم برای گردش دارند. این روند سبب می‌شود که در چیلر‌های تراکمی عامل گردش به صورت موتور الکتریکی در نظر گرفته شود. در برخی از چیلر‌ها از سیلندر‌های پیستونی و یا پیچی استفاده می‌شود.

کمپرسور‌ها معمولاً در دو گروه جابجایی مثبت و دینامیک قرار می‌گیرد. معمولاً برای پروژه‌های بزرگ نیاز به کمپرسور‌هایی است که به شکل جابجایی مثبت عمل می‌کنند. در واقع حرکت پیستون از یک نقطه به نقطه دیگر سبب می‌شود که تغییر حجم صورت بگیرد و گاز‌ها متراکم شود.

 

کندانسور

کندانسور از دیگر بخش‌های مهم در چیلر‌ها محسوب می‌شود. وظیفه اصلی این قطعه دفع گرمای حاصل از تولید سرمایش در چیلر است. در واقع کندانسور گرمای مبرد را جذب می‌کند و سبب تقطیر شدن و دمای آن را کاهش می‌دهد. این روند سبب می‌شود که مبرد برای تولید سرمایش مجدد آماده شوند.

کندانسور‌ها برای چیلر‌های تراکمی در سبک‌های هواخنک و آب خنک مورد استفاده قرار می‌گیرند. چیلر تراکمی سبب می‌شود که رنج دمای عملکردی چیلر و دسترسی یا عدم دسترسی به هوای آزاد ایجاد شود. همینطور شرایط محیطی محل نصب چیلر نیز مشخص شود.

 

اواپراتور

اواپراتور‌ها نیز اجزای اصلی برای چیلر محسوب می‌شوند و روی قیمت چیلر تأثیر می‌گذارند. در واقع اواپراتور‌ها می‌بایست بر اساس نوع کاربری چیلر انتخاب شوند. اواپراتور‌ها در مدل‌های پوسته لوله، صفحه‌ای و همینطور آیس بانکی طراحی شده‌اند.

 

شیر انبساط

نام دیگر شیر انبساط، اکسپنشن ولو است. شیر انبساط از اجزای اصلی چیلر‌ها محسوب می‌شوند که روی راندمان چیلر تأثیر می‌گذارند. این قطعه در مسیر مبرد و پیش از اواپراتور نصب می‌شود. از سوی دیگر مبرد نیز برای دریافت گرمای آب داخل به بخش داخلی اواپراتور انتقال می‌یابد. این شیر‌ها در دو سبک ترموستاتیکی و الکترونیکی طراحی شده‌اند. بر اساس شرایط عملکرد این چیلر‌ها ظرفیت سرمایشی آن‌ها متفاوت سنجیده می‌شود.

 

مزایا و معایب چیلر جذبی

چیلر‌های جذبی با وجود استفاده انرژی کمتر یک سری مزایای دیگر نیز دارند. در این چیلر‌ها از برق به عنوان منبع انرژی استفاده نمی‌شود و مصرف برق بسیار کم سبب می‌شود که نیاز به تجهیزات برق اضطراری نباشد.

در یک مقایسه ساده می‌توان متوجه شد که میزان سر و صدای تولید شده در چیلر جذبی به نسبت مدل‌های تراکمی کمتر است که برای بسیاری از پروژه‌ها یک مزیت مهم محسوب می‌شود. مبرد این چیلر‌ها آب مقطر است که هیچ خطری نداشته و به راحتی در طبیعت یافت می‌شوند. در چیلر‌های تراکمی از فریون استفاده می‌شود که به نوبه خود زیان بار است.

در مورد مزایای چیلر جذبی صحبت کردیم اما حال می‌بایست در خصوص معایب آن بیشتر صحبت کنیم. ضریب عملکرد چیلر جذبی به نسبت مدل تراکمی کمتر است و این موضوع سبب می‌شود که راندمان ان کمتر شود. از نظر قیمت پایه، قیمت چیلر‌های جذبی به نسبت تراکمی در حدود ۵۰ درصد بیشتر است که در نهایت سبب می‌شود برخی از افراد به همین دلیل به سراغ مدل تراکمی بروند.

نکته دیگر این است که برای چیلر‌های جذبی نیاز به برج خنک‌کننده است. یعنی اگر منطقه‌ای کم آب باشد هرگز نمی‌توان از این چیلر استفاده کرد. چیلر‌های جذبی نسبت به چیلر‌های تراکمی می‌توانند ۴۰ الی ۶۰ درصد فضای بیشتری اشغال کنند پس نیاز به فضای کافی برای این دستگاه خواهد بود.

در نهایت نیز بدانید که برای نصب و راه‌اندازی چیلر‌های جذبی نیاز به زیرساخت‌های محکم‌تری است. چون این دستگاه وزن بیشتری دارد و در نهایت می‌بایست از نظر استحکام مورد تأیید قرار بگیرد.

 

مزایا و معایب چیلر تراکمی

در ابتدا مزایای چیلر تراکمی نسبت به مدل جذبی را بررسی می‌کنیم. این بررسی سبب می‌شود که علاوه بر مشخص شدن تفاوت قیمت چیلر‌ها، کیفیت هر یک نیز ارزیابی شود. چیلر‌های جذبی ضریب عملکرد بسیار کمی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نهایت cop برای چیلر جذبی ۱. ۲ اعلام شده است در صورتی که چیلر‌های تراکمی تا ضریب عملکرد ۸ را پوشش می‌دهند. تجهیزات چیلر جذبی به نسبت مدل تراکمی ۵۰ درصد حجم بیشتری می‌گیرد در صورتی که چیلر‌های تراکمی سایز کوچکتری دارند.

این موضوع در مورد ارتفاع چیلر‌های جذبی نیز وجود دارد. ارتفاع تجهیزات چیلر جذبی به نسبت مدل تراکمی بلندتر است. چیلر‌های تراکمی دارای مبرد داخلی هستند که مستقیماً از کارخانه سازنده به محل نصب حمل می‌شوند. در چیلر‌های جذبی نیاز است که مبرد پس از نصب به داخل ان تزریق شود. قیمت چیلر تراکمی نیز به نسبت مدل‌های جذبی شعله مستقیم و غیر مستقیم ارزانتر است.

یکی از معایب و یا نکات مهم در مورد چیلر تراکمی این است که نیاز به انرژی الکتریکی پیوسته در شرایط اضطراری است و همینطور صدای کارکرد آن زیاد است.

قیمت چیلر تراکمی به فاکتور‌های مختلفی بستگی دارد. در واقع هزینه تولید این محصول متناسب با ظرفیت سرمایشی آن مشخص می‌شود. متریالی که برای این چیلر‌ها استفاده می‌شود نیز روی قیمت تأثیرگذار است. به طور کلی این چیلر‌ها بر اساس نوع سیستم دسته‌بندی می‌شوند و شرایط اجرایی مخصوص به خود دارند. در خرید چیلر می‌بایست به همه جوانب دقت شود.

 

نحوه کارکرد انواع چیلر

کاربرد چیلر و نوع عملکرد آن بر اساس مدلی که دارد مشخص می‌شود. نحوه عملکرد چیلر جذبی به این صورت است که مایع مبرد وارد لوله‌های اواپراتور می‌شود و در نهایت به واسطه گرمای موجود عملیات تبخیر صورت می‌گیرد. این پروسه سبب خنک شدن مایع تا هفت درجه سانتیگراد می‌شود.

پس از پروسه خنک‌سازی آب وارد لوله‌های اواپراتور می‌شود و بخار آن نیز به واسطه نازل‌های ویژه روی سطح لوله قطعه پاشیده می‌شود. این رویکرد سبب می‌شود که جذب به خوبی صورت بگیرد و حرارت محلول نیز آزاد شود. ژنراتور در این دستگاه برای برگرداندن غلظت محلول جاذب استفاده می‌شود. یعنی زمانی که محلول از مبدل حرارتی عبور کرد وارد لوله‌های ژنراتور شده و مجدداً گرم می‌شود.

آخرین گام نیز مربوط به خنک‌سازی ماده مبرد به واسطه کندانسور است. در واقع بخار ناشی از تبخیر مایع به وسیله ژنراتور جذب می‌شود و وارد لوله کندانسور خواهد شد و در نهایت از سطح لوله‌های کندانسور عملیات تقطیر صورت می‌گیرد.

چیلر‌های تراکمی روند اجرای متفاوتی دارند. طرز کار چیلر تراکمی به این شکل است که در ابتدا گاز مبرد توسط سیستم کمپرسور متراکم می‌شود و مایع خنک تولید می‌شود. در نهایت مایع وارد مجرای کندانسور شده و سپس خنک و تقطیر می‌شود. مایع تولید شده به واسطه تقطیر وارد شیر انبساط می‌شود و پس از اینکه میزان مایع ورودی به سمت اواپراتور صورت گرفت میزان مایع سنجیده می‌شود. پس از ورود به اواپراتور افت فشار سبب تبخیر مایع شده و عملیات تبخیر مایع خنک‌کننده سبب می‌شود که خنک‌سازی به بخش‌های مربوط به اواپراتور صورت بگیرد. گاز ناشی از تبخیر وارد کمپرسور شده و فرآیند آن مجدداً آغاز می‌شود.

 

مصرف برق چیلر

مهمترین بخشی که در چیلر‌های تراکمی هواخنک و آب خنک و حتی مینی چیلر‌ها سبب مصرف برق می‌شود ببخش موتور‌های الکتریکی است که به کمپرسور متصل هستند. همینطور برج‌های خنک‌کننده و فن‌های کندانسور نیز سبب مصرف برق می‌شوند. مصرف برق در چیلر‌های تراکمی مدل هوا خنک به نسبت آب خنک بیشتر است. این موضوع به دلیل کویل‌های هوایی است که توسط فن‌ها خنک می‌شود.

یادتان باشد مصرف برق چیلر یکی از موارد مهم در قیمت چیلر می‌باشد!

کمپرسور چیلر هوا خنک نسبت به آب خنک بزرگتر است. هرچه کمپرسور بزرگتر باشد مصرف برق نیز بیشتر خواهد بود. برای محاسبه مصرف برق چیلر‌ها نیاز به بررسی توان الکتریکی کمپرسور‌ها و آمپر‌ها است.

برای محاسبه مصرف برق در چیلر‌های تراکمی هوا خنک فرمول زیر می‌تواند به شما کمک کند:

فرمول محاسبه مصرف برق چیلر تراکمی
فرمول محاسبه مصرف برق چیلر تراکمی

همینطور فرمول محاسبه مصرف برق در چیلرهای تراکمی آب خنک نیز طبق متغیرهای لازم در تصویر زیاد مشخص شده است:

فرمول محاسبه مصرف برق چیلر تراکمی آب خنک
فرمول محاسبه مصرف برق چیلر تراکمی آب خنک

 

نکات مهم در نحوه نگهداری از چیلر

مواردی که حتی در قیمت چیلر هم موثر هستند!

  • یکی از روش‌های مهم برای نگهداری از چیلر‌ها تمیز نگه داشتن لوله‌های داخلی دستگاه است.
  • عملکرد چیلر تراکمی وابستگی زیادی به راندمان فرآیند انتقال حرارت دارد. رسوباتی که در بخش داخلی لوله‌ها و کویل‌ها ایجاد می‌شود سبب می‌شود تا عایق حرارت ایجاد شود. در نهایت نیز راندمان انتقال حرارت کاهش می‌یابد. برای اینکه جلوی این مشکل گرفته شود نیاز است که لوله‌های داخلی دستگاه تمیز نگه داشته شوند. در واقع یک سری آلاینده و سختی و جلبک و قارچ و سایر ناخالصی‌ها از داخل دستگاه عبور می‌کنند که سبب افزایش مقاومت حرارتی شده و عملکرد کلی انتقال حرارت را کاهش می‌دهد.
  • روش دیگر برای نگهداری از چیلر رفع سختی آب تغذیه برج خنک‌کننده است. در واقع آب گردشی در کندانسور می‌بایست از نظر سختی کنترل شود. دمای آب ورودی به کندانسور‌ها می‌بایست پایین نگه داشته شوند. کاهش دمای آب ورودی به کندانسور باعث بهبود کارایی چیلر شده و در نهایت راندمان کار را بیشتر می‌کند.
  • گرفتگی فیلتر‌ها و کویل‌ها سبب می‌شود که دمای آب خارج شده از اواپراتور‌ها بیش از حد پایین باشد. تغییر سرعت و جریان آب عبوری از چیلر‌ها می‌بایست هماهنگ شود. در صورتی که سرعت جریان آب عبوری از چیلر بیش از اندازه کم باشد کارایی چیلر نیز کاهش پیدا می‌کند. در نهایت زمانی که تغییر جریان رخ دهد جریان راندمان چیلر به حداقل می‌رسد. حداقل سرعت جریان آب عبوری نیز می‌بایست ۳ فوت بر ثانیه در نظر گرفته شود. سرعت زیاد جریان آب نیز سبب می‌شود که سر و صدا و نویز دستگاه بیشتر شود و در نهایت لوله‌های داخلی دستگاه خورده شوند. حداکثر سرعتی که برای چیلر‌ها در نظر گرفته می‌شود ۱۲ فوت بر ثانیه است.

 

چیلر آب خنک چیست؟

قیمت چیلر آب خنک و هوا خنک نسبت به هم متفاوت است. چیلر آب خنک در لیست چیلر‌های تراکمی قرار می‌گیرد. این دستگاه حکم یک مولد سرما را ایفا می‌کند بنابراین در تهویه مطبوع تابستانی و سرمایش‌های فرآیندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همینطور برای خنک کاری تجهیزات صنعتی نیز از این دستگاه استفاده می‌شود.

سیکل تراکمی و تبخیری جهت تولید سرمایش در چیلر‌های آب خنک صورت می‌گیرد. ظرفیت‌های متوسط برای این چیلر‌ها بین ۲۰ الی ۸۰ تن تبرید سنجیده شده است. در صورتی که سایز دستگاه بزرگ باشد این رویکرد بین ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ تن تبرید خواهد بود. چیلر‌های آب خنک برای سرمایش واحد‌های مسکونی و تجاری مناسب هستند.

چیلر‌های آب خنک شامل ۴ قسمت اصلی کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط است. نوع کندانسوری که در این دستگاه به کار می‌رود  آب خنک است. این چیلر‌ها برای کاربری تهویه مطبوع دارای اواپراتور پوسته و لوله بوده و از سیلندر‌های پیستونی در آن‌ها استفاده شده است.

در صورتی که کاربری دستگاه سرمایش فرآیندی باشد می‌بایست نوع اواپراتور صفحه‌ای باشد و از کمپرسور اسکرال برای آن استفاده شده است. در کاربری‌های صنعتی نیز نوع اواپراتور‌ها آیس بانکی است و نوع کمپرسور نیز اسکرو ارزیابی شده است.

 

چیلر هوا خنک چیست؟

چیلر هوا خنک در لیست چیلر‌های تراکمی قرار می‌گیرد و البته توسط مولد سرما را ایفا می‌کند. این چیلر‌ها بر پایه سیکل تراکمی- تبخیری اجرا می‌شوند. ساختار این چیلر‌ها شامل ظرفیت‌های برودتی متنوع از ۲ تن تبرید الی ۲۰۰۰ تن تبرید است. کندانسور این دستگاه از نوع هوایی بوده و مبرد داغ خروجی به واسطه تبادل حرارت با هوای آزاد سرد و تقطیر می‌شود. کندانسور‌های هوایی در چیلر‌های هوایی دارای فن مخصوص هستند. وجود فن سبب می‌شود که گردش هوا روی سطح کویل کندانسور بیشتر شود.

در نهایت نیز تبادل حرارت بین کندانسور و هوای آزاد بیشتر می‌شود. این روند سبب می‌شود که مبرد بهتر و بیشتر تقطیر شود و دمای آن نیز کاهش یابد. این چیلر‌ها هزینه تعمیرات و نگهداری پایینی دارند. در این دستگاه برج خنک‌کننده و سیستم پمپاژ برج خنک‌کننده حذف شده است. این محصول هیچ محدودیتی در انتخاب اقلیم ندارد و ظرفیت‌های سرمایشی نیز متنوع هستند.

قیمت چیلر هوا خنک به واسطه نوع کندانسور بالاتر از مدل آب خنک است. دقت کنید که ابعاد و ظرفیت این کندانسور بر اساس شرایط آب و هوا و شرایط محیطی که در آن نصب می‌شود شامل افزایش دمای محیط و رطوبت نسبی می‌شود. این مسأله سبب افزایش قیمت چیلر هوا خنک خواهد شد.

 

تفاوت قیمت چیلر جذبی و چیلر تراکمی

برای بررسی تفاوت چیلرهای جذبی و تراکمی نیاز است که فاکتورهای مختلفی مدنظر قرار بگیرد:

مصرف انرژی به طور کلی چیلرهای تراکمی با برق و چیلرهای جذبی با گاز طبیعی کار می‌کنند. ضریب عملکرد چیلرهای جذبی به نسبت تراکمی بسیار پایین‌تر است. در بررسی کلی از نظر مصرف انرژی چیلرهای تراکمی برنده هستند.
قیمت چیلر در مورد قیمت اولیه باید گفت که خرید یک دستگاه چیلر جذبی از نظر هزینه گران‌تر از مدل تراکمی با ظرفیت‌های مشابه است.

 

وزن و ابعاد چیلرهای جذبی معمولاً دارای متعلقات بیشتر بوده و بزرگتر طراحی شده است. نصب این چیلرها در موتورخانه صورت می گیرد و اما مدل ها تراکمی در پشت بام و حیاط نصب می‌شوند.

 

سطح صدای تولید شده چیلرهای جذبی صدای کمتری به نسبت مدل تراکمی دارند. تفاوت این دو چیلرها از نظر صدا بستگی به آپشن‌های مختلفی دارد.

 

 

تفاوت قیمت چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک

ساختار هر دو چیلر در لیست مدل‌های تراکمی قرار می‌گیرد. تفاوت ساختار در بخش کندانسور آن‌ها است. در چیلر هواخنک کندانسور هوایی بوده  و در چیلر آب خنک از کندانسور آب خنک استفاده می‌شود.
ابعاد و اندازه اگر ظرفیت برودتی یکسان در نظر گرفته شود ابعاد و اندازه چیلر هواخنک به نسبت چیلر آب خنک بیشتر است.
مصرف برق مصرف برق چیلر هواخنک به نسبت آب خنک بیشتر است چون فشار کاری بالاتری را تحمل می کند و کمپرسور نیاز به برق بیشتری دارد.
مصرف آب چیلر هوا خنک به واسطه هوا تبادل حرارت می کند و عملیات تقطیر صورت می گیرد. این چیلر نیاز به مصرف آب ندارد اما در چیلر آب خنک عمل کندانس و تقطیر توسط آب در گردش صورت می‌گیرد.
قیمت چیلر قیمت چیلر هواخنک به نسبت آب خنک بیشتر است چون کمپرسور آن بزرگتر بوده و از تابلو برق خصوصی برای آن استفاده می شود. همینطور قطعات بیشتری در این چیلرها استفاده شده است.

 

تفاوت قیمت چیلر اسکرو و چیلر اسکرال

چیلرهای اسکرو و اسکرال نیز یک سری تفاوت های بازر باهم دارند اما سه فاکتور مهم در مورد این چیلرها در نظر گرفته می شود:

ظرفیت در صورتی که چیلر ظرفیت کم داشته باشد مدل اسکرال گزینه مناسبی است. مثلاً برای ظرفیت های حداکثر ۲۰۰ تن نبرید این گزینه مناسب تر است. کنترل ظرفیت در این چیلرها نیز به صورت پله ای در نظر گرفته می شود. البته قیمت این چیلرها به نسبت مدل اسکرو ارزانتر است و استهلاک کمتری دارد. چیلر اسکرو تا ۵۰۰ تن نبرید را پوشش می دهد و ظرفیت خروجی خنک کاری آن نیز به واسطه مکانیزم دریچه لغزنده دنبال می شود.
تحمل پذیری کمپرسور اسکرال ساختار ساده ای دارد، در این کمپرسور تعداد قطعات و فشار کاری کمی در نظر گرفته شده است. پیچیدگی کمپرسور اسکرو بیشتر است و شامل دو روتور مارپیچی است. روغن کاری برای این دستگاه بسیار پر اهمیت است. کمپرسور اسکرو در ظرفیت های بالا به نسبت پیستونی بهینه تر و کم صداتر خواهد بود.
صدا کمپرسورهای اسکرو صدای بیشتری نسبت به اسکرال دارد. البته هر دو گزینه نسبت به مدل پیستونی صدای کمتری ایجاد می کند.

 

چیلر صنعتی چیست؟ تفاوت قیمت چیلر صنعتی و چیلر خانگی

مهمترین تفاوتی که بین چیلر صنعتی و چیلر خانگی دیده می‌شود نیاز دستگاه به آب است. در چیلر مدل صنعتی نیاز به جریان آب زیاد برای کارایی مطلوب است. آب مصرفی در برج خنک‌کننده جریان پیدا می‌کند و زمانی که دما کاهش یابد وارد کندانسور می‌شود. پس از آن به برج خنک‌کننده باز می‌گردد. آب در این دستگاه بیش از چند بار قابل استفاده نخواهد بود. در این زمینه نیاز است که یک منبع برای تأمین آب تهیه شود.

طرز کار چیلر خانگی معمولاً از نوع هوا خنک است. ظرفیت سرمایش آن نیز کمتر است و به طور کلی نوع صنعتی این دستگاه از نظر ظرفیت سرمایش بالاتر خواهد بود.

در صنعت نیاز به ظرفیت سرمایش بالاتری به نسبت ساختمان است و چیلر‌های آبی به طور کلی انتخاب بهتری برای صنعت محسوب می‌شوند. چیلر‌های ساختمانی ظرفیت سرمایش پایین‌تری دارند. این چیلر‌ها روی پشت بام ساختمان قرار می‌گیرند و به واسطه لوله کشی به دستگاه‌هایی مثل فن کویل وصل می‌شوند. نصب چیلر یا مینی چیلر سبب می‌شود که سرمایش برای واحد‌های آپارتمانی فراهم شود.

 

برای مشاهده مشخصات و قیمت چیلر صنعتی کلیک کنید!

نکات مهم در نگهداری از چیلر صنعتی

برای تعمیر و نگهداری چیلر‌های صنعتی و تجاری نیاز است که برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت بگیرد. تجهیزات دستگاه باید به صورت روتین بررسی شوند. همینطور نیاز است که بازده بهینه صورت بگیرد. چیلر‌های ضعیف معمولاً عملکرد نادرستی داشته و در نهایت سبب افزایش هزینه می‌شوند.

برای نگهداری از این چیلر‌ها نیاز به ابزار‌های مخصوصی است. نیاز به بررسی روزانه صدا‌ها و لرزش‌ها است و به طور کلی عایق کاری دستگاه باید پیش‌بینی شود. در صورتی که چیلر‌ها دارای کد‌های خطا بودند می‌بایست با متخصص ارتباط گرفته شود.

نکات مهم در انتخاب چیلر صنعتی

در انتخاب چیلر صنعتی نیاز است که منبع قدرت بررسی شود، می‌بایست رتبه IP چیلر ارزیابی شود. ظرفیت خنک کنندگی چیلر بسیار مهم است و همینطور می‌بایست جنس اواپراتور، نوع اواپراتور و جنس کندانسور و ظرفیت آن بررسی شود. دمای محیط و نوع فن موتور بسیار مهم است. کنترل پنلی که روی دستگاه سوار است باید بررسی شود.

همینطور نیاز است که شاخص‌های خطا و شاخص‌های دما و فشار ارزیابی شود. سیستم اخطار برای گاز داغ نیز اهمیت زیادی دارد. میزان بازدهی دستگاه می‌بایست ارزیابی شود و راندمان مبرد نیز کاملاً مشخص باشد.

 

مشخصات چیلر‌های مناسب جهت هر اقلیم (بر اساس ۲ معیار درجه حرارت و رطوبت نسبی)

اقلیم‌ها بر اساس درجه حرارت شامل سه دسته حاره‌ای، معتدل و سردسیر هستند. از سوی دیگر اگر بخواهیم اقلیم‌ها را بر اساس رطوبت نسبی تقسیم‌بندی کنیم شامل سه دسته مرطوب یا شرجی، معتدل و خشک خواهند بود. در تصویر زیر نوع چیلر مناسب برای هر اقلیم مشخص شده است:

انواع چیلر بر اساس درجه حرارت و رطوبت نسبی
انواع چیلر بر اساس درجه حرارت و رطوبت نسبی

 

عوامل موثر در قیمت چیلر خانگی و صنعتی

برای خرید و قیمت چیلر‌های خانگی و صنعتی نیاز است که یک سری شرایط را در نظر بگیرید:

  1. نوع چیلر: چیلر‌ها انواع مختلفی دارند و قیمت چیلر بر اساس نوع آن مشخص می‌شود. دقت کنید که ویژگی‌های مخصوص هر چیلر به طور کلی بر روی قیمت تأثیرگذار است.
  2. نوع کندانسور: کندانسور چیلر در دو سبک آب خنک و هواخنک در نظر گرفته شده است و عملیات سرمایش هر یک متفاوت است بنابراین این موضوع نیز روی قیمت چیلر تأثیرگذار است.
  3. نوع کمپرسور: کمپرسور‌های متنوعی برای چیلر‌ها در نظر گرفته می‌شود که هر یک هزینه مشخصی دارند. مثلاً قیمت کمپرسور‌های اسکرو به نسبت اسکرال گرانتر و به نسبت پیستونی ارزانتر است.
  4. نوع مدار فرمان چیلر: مدار فرمان در مدل‌های دیجیتالی و آنالوگ در نظر گرفته شده است. هر یک از این مدار‌ها قیمت‌های مختلفی دارند.
  5. همینطور نیاز است که نوع مبرد چیلر و گاز‌های مبرد، نوع فیلتر درایر، نوع اکسپنشن و میزان صدای دستگاه بررسی شود.
  6. استاندارد‌های به کار رفته در دستگاه نیز بسیار مهم است. نوع برند قطعات به کار رفته در چیلر اهمیت زیادی دارد.
  7. میزان بازدهی چیلر و میزان مصرف برق چیلر باید ارزیابی شود.
  8. دستگاه می‌بایست مجوز‌های ساخت را طی کرده باشد و ظرفیت اصلی دستگاه نیز مشخص باشد.
  9. در برخی شرایط نیاز است که ابعاد و اندازه و وزن نهایی چیلر سنجیده شود.
  10. همینطور نیاز است که کیفیت و تست عملکرد دستگاه مورد ارزیابی قرار بگیرد.
  11. نیاز است که بررسی کیفیت و تست عملکرد دستگاه نیز به درستی صورت بگیرد.
نکات مهم در هنگام نصب چیلر

مهمترین نکته برای نصب چیلر انتخاب مکان مناسب است.

مثلاً چیلر‌های تراکمی نیاز به سیال آب برای ایجاد سرمایش دارند و بهتر است که در محیط باز نصب شوند. مکانی که برای نصب چیلر انتخاب می‌شود باید از نظر وسعت و مساحت کاملاً قابل قبول باشد. داشتن تهویه مناسب و مطلوب در مکان نیز برای نصب چیلر بسیار مهم است. به هر حال قدرت هواکش می‌بایست متناسب با توان دستگاه در نظر گرفته شود.

قطعات دستگاه چیلر معمولاً وزن نسبتاً سنگینی دارند به همین دلیل آماده کردن و زیر‌سازی سطوح برای این چیلر‌ها بسیار مهم است. در غیر این صورت دستگاه از نظر ثبات و‌ایستایی با مشکل روبرو می‌شود.
دستگاه باید در موقعیتی قرار داشته باشد که امکان دسترسی به تابلوی برق نیز برای آن فراهم شود. به طور کلی کارکرد و عملکرد بهینه قطعات سیستم از موارد پر اهمیت محسوب می‌شود. تأمین آب مورد نیاز از دیگر مواردی است که در عملکرد صحیح دستگاه بسیار کمک می‌کند بنابراین دستگاه باید از نظر سیستم آب‌رسانی تأمین شده باشد و به طور کلی سختی‌گیری آب نیز از بین برود.

نصب چیلر تراکمی و سرویس آن نسبتاً گران است. قیمت چیلر ‌ایستاده هم بالا است بنابراین نیاز است که نصب طبق اصول صورت بگیرد تا نتیجه بخش باشد. قیمت چیلر آپارتمانی به نسبت صنعتی ارزانتر است.

 

عوامل موثر در انتخاب، خرید و قیمت چیلر

  • برای خرید چیلر‌ها در ابتدا می‌بایست ظرفیت واقعی چیلر را مشخص کنید. بهترین روش این است که بار برودتی مورد نیاز را بسنجید و همینطور ظرفیت چیلر را نیز به صورت دقیق محاسبه کنید. همینطور نیاز است مشاوره‌های لازم را پیش از خرید دریافت کنید چون برند‌های مختلفی از این محصول وجود دارد که هر یک شرایط خاص خود را دارند.
  • نوع کاربری و فضای مورد نظر باید مشخص شود. چیلر‌ها از نظر ابعاد و اندازه و وزن متفاوت هستند و باید گزینه‌ای مناسب با فضای مورد نظر انتخاب شود. استاندارد‌های لازم برای چیلر‌ها را بشناسید و از وجود آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • کمپرسور دستگاه می‌بایست به دقت بررسی شود و مناسب به کاربری پروژه باشد. اجزای تشکیل دهنده چیلر نیز می‌بایست از نظر کیفیت تضمین شده باشند. دقت کنید که چیلر‌ها بر اساس سبک و مدلی که دارند درجه‌بندی می‌شوند و نیاز است که نوع چیلر سنجیده شود.
  • چیلر‌هایی که سایز بزرگی دارند معمولاً قیمت بیشتری نیز خواهند داشت پس نیاز است از جدیدترین قیمت چیلر نیز اطمینان حاصل شود. برای خرید این محصول در ابتدا باید سعی کنید نیاز دقیق پروژه را مشخص سازید. سپس می‌توانید نوع چیلر را بر اساس قیمت چیلر و سایر شرایط انتخاب کنید.

 

مزایای چیلر مهریزان

از آنجایی که شرکت مهریزان در صنعت تهویه مطبوع به عنوان یکی از برترین شرکت‌ها شناخته می‌شود، برای مقایسه مزایای دستگاه چیلر شرکت مهریزان با شرکت‌های دیگر، با ما همراه باشد:

  1.  کیفیت بالا: دستگاه چیلر شرکت مهریزان از مواد باکیفیت و با استفاده از تکنولوژی پیشرفته ساخته شده است، که به این معناست که این دستگاه دارای عمر بیشتر و کارایی بهتری نسبت به دستگاه‌های دیگر است.
  2. توان بالا: دستگاه چیلر شرکت مهریزان توان بالایی دارد و در مقایسه با دستگاه‌های دیگر، به راحتی می‌تواند تمامی نیاز‌های شما را برآورده کند.
  3. صرفه‌جویی در هزینه‌ها: دستگاه چیلر شرکت مهریزان به دلیل بهره‌وری بالا و هزینه‌های کمتر تعمیر و نگهداری، می‌تواند به شما کمک کند تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید همچین قیمت چیلر مهریزان بسیار منصفانه می‌باشد.
  4. عملکرد قابل اطمینان: دستگاه چیلر شرکت مهریزان با دقت بالایی طراحی شده و تحت شرایط مختلف هوایی، همچنان عملکرد قابل اطمینان خود را حفظ می‌کند.
  5. پشتیبانی بهتر: شرکت مهریزان پشتیبانی بسیار خوبی را برای مشتریان خود فراهم می‌کند و همیشه آماده پاسخگویی به سؤالات شماست.

 

لیست قیمت چیلر

در کل قیمت چیلر در مدل های ۳۰۰ تا ۸۰۰ تن تبرید بر اساس نوع کندانسور، کمپرسور و سایر قطعات آن برآورد می‌شود.

 

برای مشاوره رایگان و دریافت لیست قیمت چیلر با ما تماس بگیرید: ۰۹۱۳۸۱۹۳۸۷۴

 

 

4.9/5 - (72 امتیاز)
تهویه مطبوع, چیلر

10 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • یوسف پیلتن
    آذر 30, 1401 2:13 ب.ظ

    ممنون از مقاله خوبتان. میخواستم بپرسم قیمت چیلر 900 تن چقدر هست؟

    پاسخ
    • سلام و عرض ادب. با توجه به بازار، قیمت قطعات چیلر می‌بایستی به صورت لحظه‌ای استعلام گرفته شود. برای دریافت لیست قیمت انوع چیلر تراکمی و جذبی با ما تماس بگیرید.

      پاسخ
  • شایان بنایی
    دی 1, 1401 1:08 ق.ظ

    قیمت چیلر در این مطالب نیست؟

    پاسخ
    • سلام و عرض ادب. با توجه به بازار، قیمت قطعات چیلر می‌بایستی به صورت لحظه‌ای استعلام گرفته شود. برای دریافت لیست قیمت چیلر با ما تماس بگیرید.

      پاسخ
  • قیمت چیلر30تن چقدره

    پاسخ
  • قیمت چیلر هواخنک بیشتره یا قیمت چیلر آب خنک؟کدوم بصرفه تره

    پاسخ
    • با سلام. قیمت چیلر هوا خنک به نسبت آب خنک بیشتر است چون کمپرسور آن بزرگتر بوده و از تابلو برق خصوصی برای آن استفاده می‌شود. همینطور قطعات بیشتری در این چیلرها استفاده شده است.

      پاسخ
  • شاهین سیدی
    دی 7, 1401 12:26 ب.ظ

    سلام لطفا لیست قیمت چیلر‌ها را درون مقاله قرار دهید. ممنونم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مقاله قدیمی‌تر
خنک کاری و تهویه اتاق سرور (دیتا سنتر) + بهترین سیستم تهویه دیتا سنتر🌀
مقاله جدیدتر
محاسبه ظرفیت چیلر: عین آب خوردن!