بهترین نرم افزارهای تاسیساتی در سال 2021

نرم افزار تاسیساتی

زمان مطالعه: 8 دقیقه

در این مقاله به بررسی بهترین نرم‌افزار تاسیساتی در سال 2021 می پردازیم. با مهریزان همراه باشید!

امروزه امکان دستیابی به شرایط سالم ومطبوع در محیط کار وزندگی از لوازم ضروری می باشد برای تحقیق این امر استفاده از استانداردها ورعایت مسایل فنی و اقتصادی در اجرای طرح باید کاملا مورد توجه قرار گیرد.

محاسبه بار های سرمایشی و گرمایشی و انتخاب سیستم مناسب علاوه بر نیاز به مهندس طراح بسیار وقت گیر و بعضا مشکل است. ضمنا در حین محاسبات طراح با پارامترهای مختلفی مواجه می شود که نیاز به بررسی دقیق جداول ونمودارها دارد.

کوچک ترین اشتباه یا صرف نظرکردن بعضی پارامترهای موثر توسط محاسبه کننده، برای ساختمان های بزرگ منجر به خطاهای برگشت ناپذیری به صورت اتلاف منابع مادی وانرژی می گردد.

با توجه به مطالب گفته شده ضرورت انجام محاسبات توسط نرم افزار های رایانه ای در دو دهه اخیر احساس گردیده است که در ذیل به بررسی هریک از آن‌ها می‌پردازیم.

نرم‌افزار‌های تاسیساتی تهویه مطبوع

نرم افزار تاسیساتی کریر carrier

نرم افزار تاسیساتی کریر
نرم افزار تاسیساتی کریر

 

در این زمینه نرم افزار‌هایی تهیه و به بازار ارایه شده است که هرکدام دارای معایبی هستند. درحال حاضر یکی ازکامل‌ترین نرم افزارهای این زمینه نرم افزار کریر (Carrier) می باشد.

Carrier s Hourly Analysis Program یا همان HAP یک نرم افزار کامپیوتری است که مهندسان به کمک آن سیستم‌های تهویه مطبوع  (HVAC) را برای ساختمان‌ها طراحی می کنند.

این نرم افزار دوقابلیت دارد:

  1. تخمین بار ساختمان و طراحی سیستم.
  2. شبیه‌سازی انرژی ساختمان و محاسبه قیمت انرژی مصرفی ساختمان.

این دوقابلیت برای طراحی طرح کلی ساختمان و محاسبه قیمت انرژی بسیار مفید است. نرم افزارHAP از استاندارد ASHREA برای محاسبه بار و تحلیل شبیه سازی انرژی استفاده می‌کند. به طور کلی این نرم افزار قدرتمند در طرح و محاسبه‌، کار‌های زیر را انجام می دهد:

  • محاسبه بار سرمایش وگرمایش برای فضا منطقه وکویل سیستم HVAC
  • محاسبه نرخ جریان هوا برای فضای منطقه و سیستم
  • محاسبه کویل سرمایش و گرمایش
  • محاسبه فن های سیرکوله
  • محاسبه چیلر و بویلر
  • و…

نرم افزار Rhvac

این نرم افزار یک نرم افزار محاسباتی برای به دست آوردن بار‌های برودتی وحرارتی وهمچنین تعیین دبی حجمی هوای لازم جهت تهویه اتاق منازل مسکونی و یا ساختمان های کوچک تجاری است که روند محاسبات آن مطابق با روش های موجود در ویرایش هشتم منوال (Manual j) است. Manual j به‌صورت مشترک توسط پیمانکاران تهویه مطبوع آمریکا (ACCA) و انجمن تبرید و تهویه مطبوع (ARI) تهیه شده است و روشی برای محاسبه بار های سرمایشی و گرمایشی یک خانه مسکونی می باشد.

نرم‌افزار تاسیساتی Duct Size

duct size
نرم افزار تاسیساتی ductsize

 

این برنامه که از سری نرم افزار‌های گروه نرم افزاری Elite بوده یک ابزار طراحی قدرتمند جهت محاسبه بهینه‌ی ابعاد کانال با به کار بردن دو روش بازیافت استاتیکی و روش اصطکاک یکسان یا روش سرعت ثابت می باشد. در این نرم افزار ابعاد کانال‌ها بر حسب انتخاب نوع آن به صورت دایره‌ای، مستطیلی و یا بیضی محاسبه می شوند وچنانچه در محل نصب کانال با محدودیت فضا مواجه باشیم می توان محدودیت‌های ارتفاع پهنا ویا قطر آن مقطع کانال را تعریف کرد.

نرم‌افزار تاسیساتی Drawing Board

این نرم افزار یک برنامه‌ی ساده وروان برای ترسیم نقشه پلان طبقات مربوط به یک ساختمان و یا ترسیم نقشه کانال کشی ساختمان است. این برنامه را می توان هم بصورت یک برنامه مستقل به‌کار برد و هم بصورت ترکیبی دیگر برنامه های شرکت Elite مثل Rhvac و Duct Size بکار برد.

اگر نیازی به انجام محاسبات مربوط به تعیین بار حرارتی یا برودتی ویا تعیین اندازه کانال ندارید و فقط می خواهید یک نقشه از پلان ساختمان را ترسیم کنید، می توانید این برنامه را به تنهایی باز کرده و نقشه را رسم ویرایش و چاپ کنید. اما چنانچه قصد دارید که برای نقشه پلان مورد نظر محاسبات لازمه را انجام دهید می توانید این برنامه را به همراه یکی از برنامه های محاسباتی نظیر Rhvac و Duct Size مورد استفاده قرار دهید که با نصب برنامه های محاسباتی نام برده شده دراوینگ برد نیز به همراه ان نصب می شود ودیگر نیازی به نصب این برنامه بصورت مجرا نیست.

مثلا اگر دراوینگ برد را به همراه برنامه ی Rhvac مورد استفاده قرار دهید می توانید نقشه پلان ساختمان را در دراوینگ برد (که در برنامه Rhvac باز شده است)، ترسیم کرده و سپس بار حرارتی و برودتی پروژه را به کمک برنامه ی Rhvac مستقیما از روی نقشه‌ای که محاسبه کرده اید، محاسبه کنید.

نرم‌افزار تاسیساتی و تهویه مطبوع HVAC Solution

HVAC solution
نرم افزار تاسیساتی HVAC solution

 

این برنامه که توجه زیادی به جنبه های تصویری دارد، یک نرم افزار قوی برای طراحی سیستم های گرمایش وتهویه مطبوع است و برای مهندسین طراحان ومجریان این دستگاه ها کمک بزرگی می‌باشد.

اگرچه این برنامه یک برنامه نسبتا آسانی می باشد، با این وجود بایستی کاربر با مفاهیم مربوط به سیستم‌های جریان هوا هیدرولیک و بخار در حد نیاز آشنا باشد.

اگر کاربر توانایی طراحی این سیستم‌ها را خارج از این برنامه ندارد در این صورت نخواهد توانست با استفاده از این برنامه این سیستم ها را طراحی کند. در این برنامه معادلات و روابط عددی براساس هندبوک ASHREA (انجمن آمریکایی گرمایش سرمایش وتهویه مطبوع) ومطابق با استاندارد های صنعتی تنظیم شده است.

این برنامه تنها یک ابزار طراحی می‌باشد؛ بنابراین بررسی جنبه‌های مالی یک طرح به عهده‌ی طراح می‌باشد. هدف این برنامه طراحی و تعیین اندازه‌ی دستگاه‌های HVAC برمبنای حداکثر و حداقل دمای فصول گرمایش و سرمایش می‌باشد.

نرم‌افزار تاسیساتی Pipe flow Expert

pipe flow expert
نرم افزار تاسیساتی pipe flow expert

 

این نرم افزار یک نرم افزار قدرتمند برای محاسبات مختلف لوله‌کشی است.

محدوه وسیع کارکرد سادگی بانک قدرتمند و جامع شامل جنس‌های مختلف لوله وجود سیالات مختلف مانند گاز و مایع و… باعث شده است این نرم افزار از انواع دیگر نرم افزار‌ها متمایز گردد.

سیستم لوله‌کشی می تواند به سادگی یک لوله منفرد باشد که آب را از یک منبع به منبع دیگر منتقل می‌کند یا سیستم‌های پیچیده‌ای با تعداد زیادی اتصال باشد که سیال را در منطقه وسیع توزیع می‌کند و یا سیستمی باشد که سیال را به سیستمی خاص تزریق می کند.

لوله ها می توانند دارای ارتفاع و سایز‌های متفاوتی باشند وشبکه لوله کشی می تواند دارای شیرها، مبدل‌ها، منابع ذخیره تانک‌های فشار، پمپ‌ها و… باشد که روی جریان سیال اثر می‌گذارد.

شبکه لوله‌کشی با ترسیم گروها و لوله‌های اتصال در یک صفحه ترسیم مدل می‌شود.

داده‌های فیزیکی و ورودی‌ای که برای شرح یک سیستم توسط کاربر وارد می‌شود شامل داده‌ای عملکردی هر پمپ سایز داخلی زبری و طول هر لوله ارتفاع هر نقطه اتصال جریان ورودی و خروجی در هر گره ارتفاع سطح مایع و فشار سطحی در هر منبع می‌باشد و گزارش نهایی یک سیستم که توسط نرم افزار محاسبه می‌شود شامل عدد رینولدز ضریب اصطکاک دبی جریان هر لوله سرعت سیال، در هر لوله مقدار HGL افت فشار تجهیزات و اتصالات و افت فشار اصطکاکی است.

امروزه یاگیری Pipe flow Expert نیاز اساسی مهندسان می‌باشد به‌طوری که امروزه دیگر فرصت آن نیست تا زمان زیادی بابت محاسبات دستی صرف شود و مهندسینی که دانش خود را جهت بهره‌گیری از نرم افزارها بالا نبرند وقت ارزشمند خود را تلف و زمان زیادی را صرف محاسبات وقت‌گیر می‌کنند.

نرم‌افزار تاسیساتی و نقشه کشی اتوکد (AutoCad)

autocad for hvac
نرم افزار تاسیساتی autocad for hvac

 

برنامه اتوکد یکی از معروفترین نرم افزارهایی است که توسط شرکت اتودسک (AutoDesk) ساخته شده است:

  • شرکت اتودسک دارنده 1000 شرکت زیر مجموعه می‌باشد.
  • شرکت اتودسک در سراسر جهان تعداد ۷ میلیون کاربر دارد.
  • محصولات اتودسک در سطح جهانی نفوذ کرده است به طوری که میدان کاری و سرویس‌های این شرکت در بخش‌های صنعت زیرساخت‌ها معماری رسانه‌ها و بازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • راهنمایی‌ها و کمک‌های این شرکت به کاربران کمک می کند که اطلاعات خود را بسازند، مدیریت کنند، و یا به طور موثر به اشتراک بگذارند.
  • هسته مرکزی شرکت اتودسک در سال ۱۹۸۲ میلادی تاسیس شده و محل آن در چهار‌راه شهر San Rafael استان california واقع در ایالات متحده آمریکا، قرار دارد.
  • عبارت اتوکد برگرفته شده است کلمات Automatic Computer Aided Design & Drafting وبه معنای طراحی و نقشه کشی به کمک کامپیوتر است.
  • اتوکد قدرت رسم هر نقشه تقریباً ساده‌ای را به وسیله کامپیوتر فراهم می کند و به همین دلیل از محبوبیت عامه و فراگیری نزد تمامی دست اندرکاران طراحی در دنیا برخوردار است.
  • اتوکد را برای تمام صنایع از قبیل معماری، مکانیک برق تجهیزات پزشکی و غیر هموار نموده است. لذا لازم به نظر می رسد که تمام مهندسان و طراحان کار با نرم افزار اتوکد را یاد بگیرند و از آن برای پیشبرد امور‌شان در رشته‌ی کاری خود به بهترین شکل استفاده نمایند.

از جمله کارهایی که عموماً انجام آن با اتوکد راحت است می توان به این موارد اشاره نمود:

  1.  ترسیمات معماری
  2. ترسیمات چارت ها و دیاگرام ها
  3. ترسیم انواع گراف ها
  4. ترسیمات نقشه های الکترونیک برق مکانیک و تاسیسات راهسازی و غیره
  5. ترسیمات توپوگرافی
  6. ترسیمات صنعتی و مونتاژ قطعات
  7. تهیه برچسب و آلارم گرافیکی
  8. ترسیمات دو بعدی و سه بعدی
  9. ترسیمات هنری و کارت های تبریک
  10.  و حتی در برخی موارد تایپ و حروف‌چینی را نیز برعهده می گیرد.

بی شک می توان گفت اتوکد یکی از دقیق‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین نرم افزارها در ترسیم نقشه‌های معماری سازه‌ای صنعتی و الکترونیکی می‌باشد. با اتوکد میتوان نقشه‌های ساختمانی و معماری خود را به صورت دو بعدی یا سه بعدی و نقشه‌های تاسیساتی و نقشه‌های صنعتی را نیز به صورت دو بعدی و سه بعدی ترسیم نمود.

دقت آن طوری است که در اذهان نیز نمی گنجد و به تعداد هشت رقم پس از اعشار است!

به جرات می توان گفت در بین نرم افزارهای مشابه مثل Solid Works Mechanical Desktop نرم افزار اتوکد پرکاربرد‌ترین و مهم‌ترین نرم افزار شرکت اتودسک است.

نرم افزار Aspen B-JAC امروز استفاده از کامپیوتر به عنوان جزئی جدانشدنی از علوم مهندسی مطرح می باشد طراحی و ارزیابی واحدهای تولیدی و طراحی تجهیزات فرآیندی بدون استفاده از کامپیوتر با توجه به پیچیدگی روزافزون فرآیندهای تولیدی همچنین دامنه محدود تجارب و اطلاعات فردی امری غیر ممکن است.

کاربرد نرم افزارهای کامپیوتری در زمینه های مهندسی فرآیند و به ویژه صنایع نفت گاز پتروشیمی صنایع دارویی معدنی و صنایع مکانیکی و صنعتی بیش از گذشته اهمیت یافته و تسلط بر این نرم افزارها به عنوان یکی از مهارت‌های اساسی هر مهندس طراح به شمار می‌رود.

نرم افزار Aspen B-JAC که یکی از معتبرترین نرم افزارهای موجود در زمینه طراحی مکانیکی و فرآیندی مبدلهای حرارتی می باشد. این نرم افزار طراحی فرایندی و مکانیکی مبدل‌های حرارتی و تهیه نقشه‌های ساخت ارزیابی و عیب‌یابی مبدل‌های موجود شبیه سازی مبدل‌های موجود و برآورد فنی و اقتصادی ساخت یک مبدل خاص را فراهم می‌کند.

نرم‌افزار تاسیساتی Desing Builder

design builder
نرم افزار تاسیساتی design builder

 

این نرم‌افزار مدل‌ساز يکی از پیشرفته‌ترین و به‌روز‌ترین نرم افزارهای مدلسازی انرژی ساختمان است که جز مدلسازی، بار گرمایشی و سرمایشی ساختمان، مصارف مختلف انرژی ساختمان از قبیل مصرف انرژي گرمایشی، سرمایشی، روشنایی، لوازم خانگی، آب‌گرم مصرفی و غیره را به صورت دینامیک مدلسازی می‌نماید.

این نرم افزار همچنین قابلیت محاسبه میزان روشنایی روز را داراست.

موتور شبیه سازي این نرم افزار انرژی پلاس بوده که توسط بخش انرژي آمریکا در سال 2011 توسعه یافته و به عنوان یکی از معتبر‌ترین نرم افزار‌های مدلسازی انرژی شناخته شده است.

نرم‌افزار تاسیساتی رویت (Revit)

نرم افزار revit
نرم افزار تاسیساتی revit

 

نرم افزار رویت به یکی از قوی ترین بهترین ابزار‌های طراحی در حوزه تاسیسات مکانیکی شناخته شده است.

بسیاری از مهندسان در بسیاری از پروژه‌های خود از نرم افزار رویت مپ برای طراحی سیستم های تاسیساتی استفاده می کنند.

از نرم افزار رویت جهت محاسبه و طراحی سیستم های گرمایشی، فاضلاب، آتش نشانی، تهویه مطبوع، تحلیل بار های سرمایشی گرمایشی ساختمان و حتی به عنوان نرم افزاری قدرتمند در محیط‌های صنعتی نیز استفاده می شود.

تمامی طراحی‌ها و محاسبات، به وسیله نرم‌افزار رویت بسیار هوشمندانه‌تر از نرم افزار‌های دیگر صورت می‌گیرد.

قابلیت‌های نرم افزار رویت

  • محاسبه بار حرارتی و برودتی ساختمان.
  • محاسبه‌ی افت فشار کانال‌‌ها جهت سایزینگ.
  • محاسبه افت هد در سیستم لوله‌ کشی محاسبه و تعیین سایزینگ انواع لوله‌ های مورد استفاده طراحی و مدلسازی موتورخانه.
  • تولید نقشه‌های شاپ و ازبیلت تاسیسات ساختمان و شیت‌‌های مربوطه متره و برآورد هزینه تاسیسات ساختمان در کوتاه‌ترین زمان تولید تصاویر سه‌بعدی رندرگیری شده با کیفیت بالا برای ارائه به کارفرما.
نتیجه‌گیری 

در این مقاله به بررسی بهترین‌ نرم‌افزار‌های تاسیساتی یا تهویه‌مطبوع پرداختیم و دانستیم که ویژگی هر کدام از آن‌ها چه می‌باشد.

امیدواریم که توانسته باشیم تا حدودی به سطح اطلاعات شما در زمینه‌ی سیستم‌های تهویه مطبوع افزوده باشیم.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

موفق باشید!

4.8/5 - (6 امتیاز)
تاسیسات, تهویه مطبوع, قابلیت‌های نرم افزار رویت, نرم افزار carrier, نرم افزار Desing Builder, نرم افزار Drawing Board, نرم افزار Duct Size, نرم افزار HVAC Solution, نرم افزار Pipe flow Expert, نرم افزار Rhvac, نرم افزار تاسیسات, نرم افزار تهویه مطبوع, نرم افزار کریر, نرم افزار محاسبات تهویه مطبوع, نرم افزار نقشه کشی اتوکد (AutoCad), نرم افزار‌های تاسیساتی, نرم افزار‌های تهویه مطبوع, نرم‌افزار‌های تاسیساتی تهویه مطبوع

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مقاله قدیمی‌تر
زنت چیست؟ + انواع دستگاه زنت
مقاله جدیدتر
سیستم VRF چیست؟ + کاربرد، مزایا و معایب